Winters wit


Ik sport al weken in de sneeuw. Hardlopen door verse sneeuw, mountainbiken over ijsrichels en op de racefiets door pekel en zand. De laatste tijd ben ik de witte bagger redelijk vaak zat. Het is koud en glad en ik krijg spierpijn op de gekste plekken. Maar regelmatig geniet ik van het mooie witte landschap dat maar niet gewoon wordt. Een beetje genieten en een beetje mopperen maar verder niks aan de hand. Tot ik dit weekend weer eens fijn kon gaan schaatsen op de uiterwaarden. Mooi ijs met droge sneeuw zorgde voor ouderwets schaatsplezier.

Verkleumd kwamen Dirk, Simon en ik vanmiddag thuis van een lekker schaatstochtje. En waar hadden we zin in? In warme chocolademelk! De hele winter niet aan gedacht maar nu moest er warme chocolademelk gemaakt worden. Met melk en cacao van Van Houten en een flinke lepel suiker. Heerlijk! Achterin de kast vond ik nog speculaas en dat maakte het middagje schaatsen helemaal compleet.

Vreemd toch dat ik van een uurtje schaatsen meer honger krijg dan van twee uur intensief fietsen? En dan niet trek in een dikke boterham met pindakaas maar in ouderwetse zoetigheid. Het kan niet aan de kou liggen of aan de energie die ik heb verbruikt. Het is eerder het idee. Overigens krijg in net als van schaatsen ook van zwemmen altijd flinke trek. Zelfs als ik alleen maar een uur aan de zwembandrand hang, kan ik daarna eten als een bouwvakker. Maar dan is het juist trek in boterhammen pindakaas.

Trek krijg je niet alleen maar door een lege maag maar ook door al je ideeën over eten. Van een koude neus en koude tenen krijg je zin in chocolademelk met speculaas en niet in een heerlijke rauwkostsalade met pijnboompitjes en gedroogde tomaat. En met natte haren van een zwemtraining wil ik liever geen appeltje eten maar op zijn minst een flinke plak ontbijtkoek.

Helaas was er na de chocolademelk geen boerenkoolstamppot of spruitenschotel als avondeten. We moesten het met gegrilde kip doen met een salade. Dat zou het zelfs in de heetste zomer een prima maaltijd zijn. Maar de salade heeft wel heel winters wit als basis, opgeleukt met walnoot en dadel. En de gember in de dressing schijnt zelfs de koudste voeten warm te maken!

Witlofsalade met walnoot en dadel
4 personen
4 stronkjes witlof
1 rode appel
10 ontpitte dadels
80 g walnoten
1 el mayonaise
1 el witte wijnazijn
2 el magere kwark
1 el gembersiroop

Snij de witlof fijn en verwijder de harde kern. Snij de appel in vieren, verwijder het klokhuis en snij in stukjes. Snij de ontpitte dadels in stukjes. Maak een dressing van de mayo, azijn, kwark en gembersiroop. Meng alles door elkaar.

Lekker met gegrilde kip en een stukje stokbrood!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar